Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Gminy Kocmyrzów-Luborzyca. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Kocmyrzów-Luborzyca na lata 2021-2026;
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca na lata 2021-2023;
Gminny Program Wspierania Rodziny w Kocmyrzowie-Luborzycy na lata 2023-2025;
Program Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej;
Program Opieka Wytchnieniowa;
Wieloletni Gminny Program Osłonowy "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023;
Program Wieloletni "Senior+" na lata 2021-2025;
Karta Dużej Rodziny;
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2023 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Gminy Kocmyrzów-Luborzyca związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców. Niemniej, warto zauważyć, że wpływ na malejącą tendencję ma znacząco odznaczający się w 2022 r. poziom wydatków na wypłacone świadczenia wychowawcze („500+”), podczas gdy w 2023 r. w budżecie gminy wydatki na ten cel uległy znaczącemu zmniejszeniu, gdyż zadanie to przejął ZUS. Kluczowa część środków zrealizowanych przez gminę w 2022 r. dotyczyła również wypłaty dodatku osłonowego i węglowego dla mieszkańców oraz świadczeń społecznych związanych z udzielaniem pomocy obywatelom Ukrainy, podczas gdy w 2023 r. charakteryzowały się one znacznie mniejszą kwotą.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy czy ustaw o dodatku węglowym, elektrycznym.
Obecna struktura organizacyjna Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2023 r. GOPS wydatkował 9.307.886,39 zł. Tak wysokie zmniejszenie wydatków w stosunku do 2022 r. spowodowane było m.in. przeniesieniem realizacji Programu 500+ do ZUS.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez GOPS są:
środki własne gminy,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2023 r. GOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej" czy "Opieka wytchnieniowa". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej GOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. takie, jak zapewnienie funkcjonowania Klubów Senior+ i współpraca w zakresie funkcjonowania Domu Aktywnego Seniora w Łososkowicach.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie GOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca w 2023 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz niepełnosprawność. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony GOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2023 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 118 rodzin, a niepieniężnymi 38 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 57 rodzin.
Wsparcie dla mieszkańców Gminy Kocmyrzów-Luborzyca polegało na realizacji przez GOPS programu "Posiłek w szkole i w domu" poprzez objęcie bezpłatnym gorącym posiłkiem w szkole uczniów wymagających tej formy pomocy. Z pomocy korzystały też osoby dorosłe niemogące przygotować posiłku we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania. W takim przypadku posiłki były dostarczane do ich miejsca zamieszkania.
W ramach programu Ośrodek udzielał również wsparcia finansowego w postaci zasiłków celowych na zakup posiłku lub żywności rodzinom i osobom samotnym wymagającym pomocy.
Posiłku udzielono 64 osobom (117.728,56 zł), zaś zasiłek celowy otrzymało 19 osób (16.604,00 zł).
Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej i opieka wytchnieniowa
W 2023 r. GOPS w dalszym ciągu realizował rządowy projekt wsparcia „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej“. Celem programu jest zwiększenie szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie bardziej samodzielnego i aktywnego życia i poprawa ich funkcjonowania w środowisku.
Wydatki wyniosły 315.131,15 zł. Opieką asystenta osobistego objęto 32 osoby (zrealizowano 7.458 godzin asystencji osobistej).
W 2023 r. realizowano również zadanie w zakresie świadczenia usług opieki wytchnieniowej dla członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad osobami niepełnosprawnymi.
Wydatki na ten cel wyniosły 89.410,76 zł. Opieką wytchnieniową objęto 16 osób.
Dodatek węglowy to jednorazowe świadczenie skierowane do gospodarstw domowych, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania był kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi. Przy wypłacie świadczenia nie obowiązywało kryterium dochodowe.
Dofinansowanie na inne niż węglowe źródła ogrzewania. Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystania niektórych źródeł ciepła – dał możliwość dofinansowania zakupu opału: pelletu drzewnego, drewna kawałkowego i innych rodzajów biomasy oraz gazu skroplonego LPG lub oleju opałowego.
Jednorazowe świadczenie z zakresu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej.
Przyznawanie i wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczanie paliw gazowych reguluje ustawa o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.
W Gminie Kocmyrzów-Luborzyca funkcjonują dwa Kluby Senior+. Przeznaczone są dla seniorów - mieszkańców gminy w wieku 60 lat i więcej. Kluby są miejscem spotkań i aktywności osób starszych, a ich celem jest w szczególności przeciwdziałanie marginalizacji osób starszych, pomoc w utrzymywaniu kondycji psychofizycznej seniorów oraz rozwijanie ich zainteresowań i pasji. Kluby Seniora cieszą się dużą popularnością wśród mieszkańców. Docelowo w każdej z placówek może przebywać po 20 osób. W ramach zajęć Seniorzy korzystają z różnych form zagospodarowania czasu wolnego: fizjoterapia, spacery z kijkami, zajęcia z majsterkowania, rękodzieło, treningi umysłu, pogadanki o różnej tematyce itp. Seniorzy bardzo chętnie angażowali się w zajęcia w klubach.
Na Klub Senior + Kocmyrzów wydatkowano kwotę 98.807,19zł (w tym dofinansowanie ze środków wojewody - 39,100,00zł).
Na Klub Senior + Zastów wydatkowano kwotę 91.330,15zł (w tym dofinansowanie ze środków wojewody - 40.800,00zł).
Dom Aktywnego Seniora w Łososkowicach mieści się w dawnej Szkole Podstawowej. Inwestycja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego skierowana do osób samotnych powyżej 60 roku życia zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Uczestnicy D.A.S. brali udział w zajęciach od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00 , uczestniczyli w zajęciach aktywizująco – usprawniających fizycznie i społecznie.
Wydatki poniesione przez gminę na partnerstwo w projekcie Dom Aktywnego Seniora w Łososkowicach wyniosły 4.802,51 zł.
Działania OPS z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
W 2023 r. GOPS podejmował działania mające na celu realizację wsparcia dla obywateli Ukrainy w szczególności poprzez: wypłatę świadczeń na zakwaterowanie i wyżywienie obywateli Ukrainy, zakup posiłku dla dzieci, wypłatę świadczenia jednorazowego w wysokości 300 zł oraz wypłatę świadczeń rodzinnych.
Zadania te były realizowane na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy według poniższej specyfikacji:
Świadczenia na podstawie art. 13 (zakwaterowanie i wyżywienie) - kwota 80.480,00 zł,
Świadczenia na podstawie art. 29,30 (zakup posiłków dla ukraińskich dzieci) - kwota 18.672,33 zł,
Świadczenia na podstawie art. 31 (wsparcie po 300 zł) - kwota 1.800,00 zł,
Świadczenia na podstawie art. 26 (świadczenia rodzinne) - kwota 20.023,40 zł.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże, szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2023 r. wyniosły ponad 246 tys. zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2023 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.